Huidkanker komt steeds vaker voor in Nederland. In 2023 werd bij 24.394 Nederlanders huidkanker vastgesteld, een stijging van 61,3% ten opzichte van 2013 toen er 15.127 gevallen waren. Dit betekent een zorgwekkende toename die vraagt om meer bewustwording en preventieve maatregelen. Naast zelfonderzoek en reguliere medische controles kun jij als masseur een rol spelen bij het vroegtijdig opsporen van huidkanker, zoals melanomen.
Naast het bieden van ontspanning en verlichting voor kankerpatiënten, kun jij als masseur ook helpen bij het herkennen van melanomen, een gevaarlijke vorm van huidkanker. Eva Wolf van Stichting Melanoom benadrukt het belang van vroege opsporing: "Bij melanoomkanker geldt dat hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans is op een succesvolle behandeling." Een melanoom kan vaak worden genezen door operatieve verwijdering, met een genezingspercentage van 95%.
Als masseur kun jij verdachte plekjes op de huid opmerken die voor je cliënt zelf moeilijk zichtbaar zijn. Dit is belangrijk omdat een melanoom kan ontstaan uit pigmentcellen in de opperhuid en zich kan ontwikkelen op plaatsen die door je cliënt niet goed kunnen worden gezien. Je kunt gebruik maken van de ABCD-methode om verdachte moedervlekken te identificeren:
Eén op de 5 Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met huidkanker. In 10% van de gevallen betreft dit een melanoom. Hoewel het melanoom niet de meest voorkomende vorm van huidkanker is, is het wel verantwoordelijk voor 70-90% van al het huidkanker-gerelateerd overlijden. Dit hoeft echter niet zover te komen als verdachte plekjes op de huid tijdig worden ontdekt. Dat kan door zelfonderzoek, maar ook door masseurs.
Om je hierbij te helpen, hebben wij het webinar 'Hoe herken je als masseur een melanoom?' ontworpen. Tijdens dit webinar leer je hoe je een melanoom kunt herkennen en hoe je jouw cliënt het beste kunt adviseren. De kosten voor deelname zijn €9,75, maar met de kortingscode MELANOOM krijg je 50% korting. Dit is een uitstekende kans om je kennis te vergroten en je cliënten nog beter van dienst te zijn.