Aangifte Inkomstenbelasting (IB) als ZZP-er: zelf doen of liever uitbesteden?

De Aangifte Inkomstenbelasting (IB) voor ZZP-ers, kun je die beter zelf doen of is het slimmer om die uit te besteden? Vraag het 5 zelfstandig ondernemers en de kans bestaat dat je er vijf verschillende antwoorden op krijgt.

Wat zijn de voordelen om het zelf te doen, en waarom zou je het juist aan de boekhouder of accountant overlaten? Wij zetten het voor je op een rij, met een paar praktische tips om rekening mee te houden.

Tip: bekijk ook de belangrijke aftrekposten voor ZZP-ers, zodat je geen voordelen laat liggen.

Aangifte Inkomstenbelasting: waarom zelf doen?

Waarom zou je de Aangifte Inkomstenbelasting zelf doen? Voor veel ZZP-ers zit de aangifte gelukkig niet zo ingewikkeld in elkaar. Vanuit je boekhoudprogramma kun je de belangrijkste cijfers overnemen. Je gebruikt daarvoor de balans en de winst- en verliesrekening, met de elementen die daarop worden aangegeven.

Bovendien zorg je er door het zelf te doen voor dat je goed op de hoogte bent van jouw financiële situatie. Je kent de cijfers van je bedrijf en ziet zelf welke invloed dat heeft op de belastingen die je betaalt. Je past zelf aftrekposten toe en kunt bij de uitleg van de Belastingdienst nalezen welke voorwaarden er gelden. In sommige gevallen kun je daar het volgende boekjaar rekening mee houden, zodat je profiteert van meer fiscale voordelen.

Aan de andere kant kiezen ZZP-ers ervoor om de Aangifte Inkomstenbelasting uit te besteden, aan hun boekhouder of accountant. Het scheelt ze veel tijd, en voorkomt dat ze met cijfers aan de slag moeten waar ze weinig van begrijpen. Je weet dan zeker dat het goed gebeurt, waarbij je er vanuit mag gaan dat je profiteert van alle fiscale voordelen. Voor beiden valt op die manier iets te zeggen.

Stappenplan: 3 praktische tips

Besluit je er zelf mee aan de slag te gaan of wil je graag meekijken met de boekhouder of accountant? Met een paar praktische tips vul je de Aangifte Inkomstenbelasting voor ZZP-ers zo goed mogelijk in:

  • Recht op regelingen
  • Zakelijke kosten
  • Zelf pensioen opbouwen

1. Recht op regelingen

Er gelden speciale regelingen voor ondernemers, waar werknemers in loondienst geen gebruik van kunnen maken. Het gaat om drie belangrijke regelingen:

Zelfstandigenaftrek
Een grote aftrekpost, beschikbaar voor alle ondernemers voor de Belastingdienst die voldoen aan het urencriterium.

Startersaftrek
Aanvulling op de Zelfstandigenaftrek, voor starters die daar in de eerste 5 jaar van hun onderneming nog niet meer dan 2x gebruik van maakten.

MKB-winstvrijstelling
Grote aftrekpost voor alle ZZP-ers én MKB-organisaties. Een percentage van de winst, waarover geen belasting hoeft te worden betaald.

Het is belangrijk om de regelingen goed te kennen en die op de juiste manier toe te passen. Dat verlaagt de fiscale winst, het bedrag waarover de Belastingdienst de inkomstenbelasting berekent. Over een lagere winst betaal je minder belasting, waardoor je onder de streep dankzij de regelingen voordeliger uit bent.

2. Zakelijke kosten

Maak je zakelijke kosten? Het zijn uitgaven die je doet voor je bedrijf. Je kunt denken aan nieuwe schrijfmaterialen, een zakelijk mobiel abonnement of literatuur die je leest om jouw werk nog beter uit te voeren.

Het is belangrijk om aan te kunnen tonen dat het gaat om zakelijke kosten. Die je maakt voor je bedrijf, en niet privé. En heb je er ook privé plezier van, zoals van een internetabonnement dat je zakelijk en privé gebruikt? Dan is het belangrijk om een privécorrectie toe te passen.

Let op: de Belastingdienst controleert regelmatig of de zakelijke kosten die je opgeeft ook daadwerkelijk zakelijk zijn. Bewaar de bonnetjes in jouw administratie, om aan te tonen wat je kocht en hoe je dat nodig had of hebt.

3. Zelf pensioen opbouwen

Je bent als ZZP-er zelf verantwoordelijk voor jouw pensioen. Daarvoor heb je verschillende mogelijkheden, zoals de:

  • Lijfrenteverzekering
  • Bankspaarrekening

Met de beide mogelijkheden mag je de premie die je betaalt aftrekken van de fiscale winst. Je betaalt over die inleg op die manier geen belasting. Het maakt het fiscaal vriendelijker om pensioen op te bouwen. De (inkomsten)belasting over de premie betaal je op die manier pas als je gebruik kunt maken van de pensioenuitkering.

Daarnaast kun je als ZZP-er gebruik maken van de Fiscale Oudedag Reserve (FOR). Je reserveert daarmee een percentage van de winst, voor jouw pensioen. Het is verstandig om een boekhouder of accountant mee te laten kijken. Je kunt belasting besparen om dat geld in je bedrijf te steken. Houd er wel rekening mee dat je het geld op een later moment alsnog beschikbaar moet hebben om er gebruik van te maken.

Let op: stop je met ondernemen? Dan moet je de belasting over de FOR alsnog betalen. Of het bedrag daarvan storten in een lijfrente of op een bankspaarrekening.

Zelf doen of uitbesteden: voordelige aangifte IB

Of je de aangifte IB zelf doet of liever uitbesteedt is wat dat betreft een persoonlijke kwestie. Vind je het leuk om met de cijfers van jouw bedrijf aan de slag te gaan? En ben je graag op de hoogte van hoe je er op dit moment voor staat? Dan is het een goed idee om het zelf te doen, iets waarvan je meer leert over de financiën en fiscale gevolgen van je keuze.

En zie je dat aan de andere kant juist niet zitten? Of wil je zeker weten dat de Aangifte Inkomstenbelasting op de juiste manier gebeurt voor jou als ZZP-er? Schakel er dan een boekhouder of accountant voor in.

Meer weten over de Aangifte Inkomstenbelasting of meteen aan de slag met de administratie? Ontdek hét administratiepakket voor ondernemers. Of stel ons je vragen, dan helpen we je daar graag bij.

Aangifte Inkomstenbelasting (IB) als ZZP-er: zelf doen of liever uitbesteden? | MoneyMonk

Praktische tips om de beste keuze te maken. De voor- en nadelen.