Een eigen praktijk in 10 stappen

Gefeliciteerd! Je hebt je massagediploma gehaald. Niets staat jou nog in de weg om een succesvolle praktijk te starten. Of je bent al een tijdje bezig en wilt meer gaan masseren. Hier vind je een stappenplan voor het starten van je eigen onderneming.

1. Oriëntatie

Ga niet overhaast van start. Bedenk of een eigen bedrijf iets voor jou is. Je loopt het risico om zonder inkomsten te zitten. Als je voor jezelf wilt beginnen, wil je dan fulltime ondernemer zijn of ga je beginnen naast je (huidige) baan in loondienst? Bespreek je ideeën met familie, vrienden en bekenden. Neem eens een kijkje bij de Kamer van Koophandel, wat er komt kijken bij het starten van een bedrijf.

2. Ondernemingsplan

Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht, tenzij je financiering van de bank nodig hebt. De bank wil meestal zien wat je plannen zijn. Maar ook als het niet hoeft, is het opstellen van een ondernemingsplan wel aan te raden. In je ondernemersplan zet je je plannen, doelen en aanpak. Je beschrijft je onderneming, je marketingplan en je financiële plan. Dit kan al op een A4. Bijvoorbeeld met behulp van het Business Model Canvas. Dit model is een visuele tool die wordt gebruikt om het businessmodel van een organisatie te beschrijven, analyseren en ontwerpen. Het bestaat uit verschillende bouwstenen die de belangrijkste aspecten van een bedrijf beschrijven. Lees hier meer over het Business Model Canvas

3. Financiering

Maak een financieel plan waarin staat hoeveel startkapitaal je nodig hebt en waar je dat vandaan gaat halen. Het kan zijn dat je financiering nodig hebt, zeker als je een grote praktijk wilt beginnen. Je zal zelf een gedeelte van het startkapitaal moeten financieren. Daarnaast kun je terecht bij banken, familie of particuliere investeerders. Zij zullen een goed onderbouwd financieel plan willen zien. Lees meer over geldzaken voor starters.

4. Kies een rechtsvorm

Dit is een van de eerste punten in je ondernemingsplan. De meeste masseurs werken alleen en worden zzp’er. Meestal kiezen ze als rechtsvorm voor een eenmanszaak. Maar zet je samen met een collega een praktijk op, dan kun je kiezen voor een vennootschap onder firma. De keuze heeft invloed op zaken als belasting en aansprakelijkheid. Lees hier meer over de verschillende rechtsvormen.

5. Inschrijven Kamer van Koophandel

Als je je eigen bedrijf start, moet je je inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit kan een week voor tot een week na de start van je onderneming. Inschrijven doe je eerst online. Daarna maak je een afspraak bij een van de KvK-kantoren om je inschrijving definitief te maken. Hiervoor heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Inschrijven kost 75 euro. Dit bedrag is fiscaal aftrekbaar voor ondernemers. Je schrijft je in met een bedrijfsnaam. Denk hier dus eerst over na.

6. Btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer

Na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel krijg je binnen tien werkdagen bericht van de Belastingdienst. Je krijgt dan ook twee nummers: een btw-identificatienummer (btw-id) en een omzetbelastingnummer (ob-nummer). Je btw-id gebruik je voor al je contacten met klanten en leveranciers. Je zet je btw-id bijvoorbeeld op je facturen en website. Daarmee laat je zien dat je een btw-plichtige ondernemer bent. Je ob-nummer gebruik je alleen in contacten met de Belastingdienst.

7. Stel algemene voorwaarden op

Wat doe je als een klant niet naar een afspraak komt? Of als je zelf ziek bent en een afspraak moet afzeggen? En wat is de betalingstermijn voor cliënten? Dit en meer staat in je algemene voorwaarden. Het is niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben, maar wel aan te raden. Zo voorkom je onduidelijkheid over de rechten en plichten van jou en je cliënten.

8. Huisvesting

Beslis of je vanuit huis gaat starten of een praktijk op locatie begint. Hierbij moet je rekening houden met het bestemmingsplan van de locatie. Ga ook na of je vergunningen nodig hebt, of er milieuvoorschriften zijn en hoe het zit met lokale belastingen.

9. Administratie

Zorg dat je van het begin af aan je administratie op orde hebt. Dit is bij wet verplicht. De Belastingdienst stelt eisen aan de administratie. Deze zaken moet je in je administratie opnemen:

  • facturen: ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen;
  • transactieoverzichten;
  • kasadministratie;
  • contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers;
  • urenadministratie;
  • reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer;
  • belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting;
  • bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, contracten en brochures.

Er zijn veel aanbieders van administratiesoftware. Ben je lid van het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS), dan krijg je korting op het pakket van MoneyMonk

Cliënten
Val je onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) dan zul je moeten werken met cliëntendossiers waarin je zaken omtrent de behandeling noteert.

10. Blijf op de hoogte

Word lid van het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS)

Door lid te worden van het NGS blijf je op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in de massagebranche. Het NGS behartigt jouw belangen en ontzorgt je van A tot Z.

Ons doel is dat de masseur als een volwaardig (zorg)professional wordt gezien: herkend en erkend. Een massage is geen luxe, maar onderdeel van een vitaal leven. Het is tijd om consumenten, overheid, verzekeraars, leefstijlcoaches, bedrijven, (huis)artsen en fysiotherapeuten dit te vertellen.

Word vandaag lid en ontvang 25% korting op de contributie in het eerste jaar.
Gebruik kortingscode ‘e-zine’ bij het aanmelden om te profiteren.

NGS