Het belang van een goede website voor jou als masseur

De eerste kennismaking met jou als masseur

Een goede website is het visitekaartje van jouw massagepraktijk. Vaak is het de eerste kennismaking van een potentiële cliënt met jou als masseur. Onze hoofdredacteur Tessa de Wekker zocht onlangs een masseur en speurde het internet af. Het bleek dat een goede website maken en onderhouden nog niet zo makkelijk is. Ze neemt je mee op haar zoektocht en geeft tips voor een goede website.

Website op de foto: https://lindasmassagestudio.nl...


Een paar weken geleden werd ik wakker met een stijve nek. Toen er na een week geen verbetering in zat, ben ik toch maar even langs de fysio gegaan. Na een paar behandelingen ging het weer prima met mijn nek, maar tussen mijn schouderbladen bleef het stijf en vervelende triggerpoints zorgden voor last. Ik besloot een masseur in de buurt te zoeken.

Vier masseurs

Hoewel ik in de afgelopen jaren flink wat NGS-masseurs heb ontmoet en geïnterviewd, zijn die allemaal een eind van mijn huis gevestigd. Mijn zoektocht naar een fijne masseur in de buurt begint daarom op Vindeenmasseur.nl. Hierop staan alle masseurs met een geldige NGS-licentie. In mijn geval zijn dat er dertien in een straal van vijftien kilometer. Ik klik de eerste website aan, van een masseur bij mij in het dorp. Een duidelijke website, met daarop welke behandelingen er worden gegeven, contactgegevens, algemene voorwaarden en een apart kopje met ‘wie zijn wij’ met daarop een goede foto. Dat is prettig, want ik, en met mij denk ik veel potentiële cliënten, wil graag weten door wie ik eventueel onder handen genomen ga worden. Een minpuntje: de tarieven ontbreken op de site. Bovendien doet deze masseur geen triggerpointbehandelingen, dus ik zoek verder.

De volgende site is van een masseur in de stad een paar kilometer verderop. Opnieuw een duidelijke site, met meer ‘sfeer’ dan de vorige. De soorten behandelingen staan duidelijk vermeld, evenals de tarieven en een leuke kortingsactie bij de aankoop van meerdere behandelingen in één keer. Algemene voorwaarden en een klachtenregeling staan keurig vermeld op de website. Het jammere is alleen dat de masseur zelf slechts met een minifoto op de site staat en er verder niets vermeld wordt over haar. Zelfs de naam ontbreekt.

Mijn zoektocht naar een fijne masseur in de buurt begint op Vindeenmasseur.nl

De site van nummer drie ziet eruit alsof die al lang niet ge-update is. Hoewel de essentiële informatie aanwezig is (naam van de masseur, ervaring, diploma’s en certificaten, aangeboden massages, tarieven en contactgegevens) oogt de site niet professioneel. De foto’s van de masseur zijn bijna tien jaar oud, genomen in de massagetent van een evenement. Ook is de praktijk aan huis. Het wordt alleen niet duidelijk of dat in het eigen huis van de masseur is, of met een eigen ingang, zoals bijvoorbeeld een tot praktijk verbouwde garage. Dit zou ik graag vooraf willen weten als cliënt.

De look-andfeel van een website is deels een kwestie van persoonlijke smaak

Van de vierde website word ik best blij. Hartelijk welkom staat er op de homepage. Vervolgens een verhaaltje over de masseur, de voordelen van massage en een mogelijkheid om online een afspraak te maken. Op andere tabbladen staan de aangeboden behandelingen, openingstijden, tarieven en een uitgebreid CV. Minpuntjes: de foto van de masseur is erg klein en van de zijkant genomen. Ook missen algemene voorwaarden en het laatste nieuwsbericht dateert van 2020.

Eerste kennismaking

Ik zoek nog even verder, want dé website die mij overtuigt om een afspraak bij die masseur te maken heb ik nog niet gevonden. Uiteraard is de look-and-feel van een website deels een kwestie van persoonlijke smaak. Toch kun je als masseur met een aantal dingen rekening houden. Bedenk dat je website voor potentiële cliënten de eerste kennismaking met jou is. En kennismaken kun je maar één keer. Zorg er dus voor dat die meteen goed is. Als potentiële klanten online op zoek gaan naar een masseur, is de informatie op en uitstraling van je website vaak het enige waarmee ze beslissen of je bij jou een afspraak maken of bij iemand anders. Een goede representatieve website is dus hartstikke belangrijk. Dat begint al met de domeinnaam. Het liefst is die hetzelfde als jouw bedrijfsnaam, en zo kort mogelijk. Een rustige, overzichtelijke website is aan te raden. Het is prettig als informatie over behandelingen, afspraken maken, jouzelf als masseur, contactgegevens en andere onderwerpen op een logische plek staan. Voorkom schreeuwerige koppen, te veel verschillende lettertypes en uitroeptekens en rommelige foto’s. Ook te veel felle kleuren door elkaar kunnen afschrikken.

Het kan geen kwaad om je eigen site eens kritisch onder de loop te (laten) nemen

Wees volledig

Een overzichtelijke website is trouwens iets anders dan een saaie website. Gebruik zeker kleur en afbeeldingen, maar houd het in de sfeer die past bij jouw praktijk. Stel jezelf altijd voor op jouw website. Schrijf een (kort!) verhaaltje over jezelf, waarom je masseur bent geworden en welke diploma’s en certificaten je hebt. Zet er ook een goede foto bij. Een zakelijke, maar vriendelijke foto waarbij je in de camera kijkt. Gebruik bij voorkeur een foto waarop je in je praktijk bent. Heb je die niet? Laat er een maken door een professionele fotograaf. Vakantiefoto’s, bezwete sportfoto’s of een foto in je trouwjurk zijn minder geschikt. Vermeld informatie over alle massages die je aanbiedt, je tarieven, informatie over de intake en eventuele abonnementen of strippenkaartacties. Ook is het goed om informatie te geven wat cliënten bij de eerste afspraak kunnen verwachten en op welke wijze ze kunnen betalen. Ook informatie over de bereikbaarheid van je praktijk (ov, is er betaald parkeren?) en wat voor soort praktijk je hebt (in/aan huis, in een sportschool of gezondheidscentrum, of elders) is handig om te vermelden. Zorg er daarnaast voor dat je algemene voorwaarden en een klachtenregeling goed vindbaar zijn. Plaats je nieuws- of blogberichten? Zorg er dan voor dat je regelmatig een nieuwe update schrijft. Een laatste bericht van twee jaar oud komt niet professioneel over.

Je site is beter vindbaar via zoekmachines als je rekening houdt met SEO

Technische tips

Tot slot nog een aantal technische tips. Denk aan het responsive maken van je website. Dit betekent dat hij zowel geschikt is voor een desktop als voor telefoon en tablet. Zorg er ook voor dat de beveiliging op orde is, zeker als je via je site persoonsgegevens verwerkt met bijvoorbeeld een afsprakentool of contactformulier. Tot slot: je site is beter vindbaar via zoekmachines als je rekening houdt met SEO (Search Engine Optimization). Klink dit allemaal ingewikkeld? Dat hoeft niet. Veel website hosters bieden templates aan die je gemakkelijk kunt personaliseren. Wil je iets meer? Dan kun je een webdesigner inhuren. De prijzen variëren enorm, van 200 euro voor een simpele site met een standaard template tot 5.000 euro voor een compleet op maak gemaakte professionele website. Of je nu zelf je website wil maken of dat wil uitbesteden, het kan sowieso geen kwaad om je eigen site eens kritisch onder de loop te (laten) nemen. Succes!

Dat iets op internet staat, betekent niet dat je het zomaar mag gebruiken.