LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram of TikTok. Wellicht heb je met je praktijk al een profiel op één van deze social media platforms. Of misschien wil je er wel mee beginnen, maar weet je eigenlijk niet zo goed hoe. In dit artikel geven we een antwoord op de meest prangende vragen.
Wat je met social media doet of kunt heeft allereerst te maken met de hoeveelheid tijd die je erin wilt stoppen. Je kunt het namelijk zo gek maken als je zelf wilt: van simpele posts over je bedrijf tot aan winacties of zelfs het plaatsen van advertenties.
Dan raden we je aan om in ieder geval een Facebook- en Instagrampagina te maken voor je praktijk. Daarop kun je berichten plaatsen die aansluiten bij je doelgroep. Denk bij het maken van die berichten vooral vanuit je klant en je volgers. Wat willen zij zien of weten?
Met je posts kun je eventueel ook inspelen op wat er in de wereld gebeurt. Heeft er bijvoorbeeld in de Volkskrant een artikel gestaan over de toename van stress bij de Nederlandse bevolking en stond in datzelfde artikel dat massages kunnen helpen? Dan heb je daar een mooi haakje voor een post. Ga dus op zoek naar wat relevant is voor je volgers.
Dat kan door mensen op te roepen een reactie achter te laten of te vragen om je berichten te delen. Wat ook goed werkt, zijn acties. Geef bijvoorbeeld eens een korting of een massage weg via een deel- en winactie. Vraag mensen waarom ze willen winnen en vraag tegelijkertijd of ze het bericht delen met hun eigen volgers. Als twintig mensen je bericht delen, wordt je bereik twintig keer zo groot. Zo komen er hopelijk ook nieuwe klanten naar je toe.
Reageert iemand op je bericht? Zorg dan dat je daar leuk op reageert. Mensen vinden het fijn dat je van je laat horen en dat het niet alleen maar eenrichtingsverkeer is. Neem dus tijd om op je potentiële klanten te reageren.
Herkenbaarheid is fijn: kies dus voor een mooie huisstijl. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn: op internet zijn genoeg templates te vinden via tools, zoals bijvoorbeeld Canva. Uiteraard kun je het ook zelf doen of op maat laten maken. Eentje die aansluit bij je website, bijvoorbeeld.
Zorg altijd dat je naam of logo in de posts staat en probeer daarnaast ook consistentie te creëren. Als je besluit één of twee berichten per week te plaatsen, doe dat dan steeds op dezelfde dagen. Verder is het ook verstandig om altijd dezelfde hashtags te gebruiken, zodat mensen je makkelijker vinden.
Social advertising is kortgezegd adverteren op social media. Door middel van social media verspreid je advertenties om op die manier potentiële klanten te benaderen die jouw praktijk anders niet zouden vinden.
Het mooie hiervan is dat je het zo specifiek kan maken als je zelf wilt. Je kunt advertenties bijvoorbeeld instellen op regio, leeftijd of zelfs inkomenseisen: je kunt het zo gek niet bedenken.
Vooral in het begin is het een kwestie van testen: wat werkt goed, welke visuals kan ik het beste plaatsen en op welke doelgroep richt ik me?
Dat hangt helemaal af van je doel. Hoe meer geld je investeert, hoe groter de te bereiken doelgroep. Je kunt beginnen bij vijftig euro, maar eventueel ook al hoger inzetten. Dat ligt aan jou.
Heel koud gezegd: hoe meer geld je erin stopt, hoe meer (potentiële) klanten je kunt bereiken. Dat wil overigens niet meteen zeggen dat ze dan ook direct allemaal een massage willen.
Misschien zie je juist dat mensen via de advertentie geen aankoop doen, maar juist geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van producten of het lezen van artikelen op je site. Ook dat kan interessant zijn.
Je advertentieaccount op sociale media kun je laten doormeten naar je website. Als je een advertentie plaatst, wil je namelijk wel weten wat het doet.
Het is belangrijk dat je Google Analytics op de juiste manier hebt ingesteld, zodat je goed kunt zien wat je advertenties je qua bezoek en mogelijke aankopen op je site opleveren. Mocht je weinig weten van Google Analytics, dan kan het raadzaam zijn om een instapcursus te volgen. Met een goedwerkende site én Analytics kun je het optimale uit je advertenties halen.
In eerste instantie kun je ervoor kiezen om een week lang een advertentie te laten draaien om meer bereik op je site te creëren. Dan zorg je in die periode dat zoveel mogelijk mensen je advertentie te zien krijgen. Langzaam maar zeker vergroot je daardoor je bereik, waarna je vervolgens kunt ‘targeten’ op conversie: simpel gezegd ervoor zorgen dat iemand ook daadwerkelijk actie onderneemt. Uiteindelijk wil je middels conversie de doelgroep overhalen tot transactie: het inplannen van een massage.
“Het belangrijkste is dat je al beschikt over een bedrijfspagina op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Daarna zul je een zogenoemd advertentieaccount moeten creëren. Dat kan via je Facebook- of Instagrampagina. Vanuit daar kun je de advertenties maken en op maat instellen.
“Voor een advertentie heb je visuals nodig. Dat kan bewegend beeld zijn, of juist een mooie afbeelding. De advertentie moet in het kort de belangrijkste informatie bevatten. Vragen zoals wat, waar en hoeveel kost het kunnen daarbij belangrijk zijn.
Geef je twintig procent korting? Vermeld dat dan in koeienletters in je advertentie. Dát kan een triggerpoint zijn voor je klant om verder te klikken en wellicht zelfs een afspraak te maken.
Het is belangrijk dat je de advertenties dichtbij je eigen praktijk houdt. Gebruik dus foto’s van je eigen praktijk en geen stockmateriaal. Mensen moeten een feeling krijgen bij joúw praktijk.
Natuurlijk weet je niet direct wat goed werkt. Test daarom eens uit met verschillende advertenties. Zo kun je kijken welke het beste werkt. Daar kun je vervolgens weer op voortborduren. Het is een kwestie van testen, leren en aanpassen.”