Hoe zet je LinkedIn in als masseur?

“Maak geen platte reclame, maar informeer mensen over je vak”

Als masseur heb je natuurlijk een grote passie voor je vak. Het inzetten van social media, onder meer voor het werven van klanten, is voor velen echter een ver-van-het-bed-show. Je bent liever druk in de praktijk, of op locatie. En dat terwijl je wel succesvoller kunt zijn als ondernemer door zo nu en dan ook achter je computer te kruipen, of je telefoon erbij te pakken. Het LinkedIn-platform kan je bijvoorbeeld een stuk verder brengen. Marjolein Bongers weet hoe je dat doet. “Maak geen platte reclame, vraag niet expliciet om nieuwe klanten, maar informeer de lezer over jouw vakgebied, laat je kennis blijken. En zorg vooral voor een goed profiel.”

LinkedIn verschilt nogal van Facebook, Twitter, TikTok en Instagram. LinkedIn is een zakelijk platform. Hoewel het na het sporten, of aan de bar, of met andere ouders op het schoolplein zelden of nooit over de populariteit van LinkedIn gaat, is het platform mega-interessant. Ook voor de NGS-masseur, die immers vaak ook ondernemer is. Liefst tien miljoen Nederlanders hebben al eens een blik op LinkedIn geworpen, ruim vijf miljoen kunnen aangemerkt worden als ‘actieve gebruiker’.

Het spreekt vanzelf dat al die LinkedIn-gebruikers niet allemaal in één hokje te plaatsen zijn. “LinkedIn wordt voor zoveel verschillende doeleinden gebruikt. De één is zelfstandige en zoekt er klanten, de ander werkt bij een bedrijf en houdt zijn ogen en oren open voor een nieuwe functie, de derde deelt zijn interesses en kennis. Als masseur zou je er een individu kunnen vinden die vanwege een blessure op zoek is naar je, maar ook een bedrijf dat wel wat ziet in jouw voorstel om begeleiding van sporters binnen die onderneming collectief op te pakken. Bijvoorbeeld als ze met z’n allen de Kilimanjaro willen gaan beklimmen’’, vertelt Marjolein, oprichter van House of Social Media.

Dankzij de algoritmen die Google én LinkedIn hebben ingebouwd, popt je LinkedIn-profiel al snel op als er online op je naam wordt gezocht. LinkedIn-expert Marjolein weet dat als geen ander. “Ook voor de gemiddelde internetgebruiker geldt dat ‘gemak de mens dient’, ze klikken op de eerste relevante link. Zo komen mensen dus al snel ook op je LinkedIn-pagina. Je kunt je zichtbaarheid ermee echt snel vergroten. Als je zorgt voor een goed, professioneel LinkedIn-profiel komen mensen bovendien snel meer van je te weten en is de kans op een follow-up ook groot.’’

Wat een goed LinkedIn-profiel is? Welnu, het is van belang om de juiste informatie te delen. Waar werk je, wat zijn je kwaliteiten, welke specifieke werkzaamheden doe je. “Je moet je letterlijk afvragen: hoe ga ik me profileren? Waar ligt mijn talent, wat is mijn expertise en hoe wil ik dat uitdragen? Kortom: waarom doe je wat je doet, en hoe doe je dat?’’

Een goede profielfoto is daarbij cruciaal. ,,Veel meer mensen dan je denkt zijn gevoelig voor beeld. Dus kies niet voor een vakantiefoto, of een onscherp actiebeeld. Nee, kies voor een zakelijke profielfoto. Het loont om daar wat tijd en eventueel geld in te steken, laat een mooie foto maken.’’

Staan op Instagram vooral successtory’s, met foto’s die vaak te mooi zijn om waar te zijn, is Twitter een snel medium waar de actualiteit (en de waan van de dag) regeert, heeft Facebook een hoog familiair en hobbymatig karakter en is TikTok vooral voor de jongeren, LinkedIn is het meest geëigende platform voor ondernemers die hun verhaal kwijt willen. “Gebruik het in eerste instantie niet om per se iets te willen verkopen, of om, platgezegd, klanten te werven. Maar deel er informatie. Vertel de mensen waar je mee bezig bent, wat je in jouw vak bezighoudt. Het is goed als je mensen wilt informeren, kennis wilt delen.”

Waar voorheen online louter succesnummers werden gedeeld, is er overigens – ook op LinkedIn – meer en meer ruimte voor ‘andere verhalen’. “Je ziet dat, in navolging van Instagram, ook op LinkedIn meer en meer onzekerheden ter sprake worden gebracht. Zelf heb ik twee jaar geleden een burn-out gehad en dat heb ik ook gedeeld. Dat voelt misschien kwetsbaar, maar uiteindelijk wordt je eerlijkheid gewaardeerd en krijg je er veel positieve reacties op. Het kan dus ook best dat je een vraag stelt, omdat je het antwoord niet weet. Zo’n call to action is trouwens altijd goed, het is op alle sociale platformen goed om respons te krijgen op je berichten.’’

LinkedIn bestaat dit jaar 20 jaar. En is nog altijd in ontwikkeling. ,,In tegenstelling tot diverse andere platforms groeit het nog steeds. Het visuele aspect heeft in de loop der tijd meer aandacht gekregen, vroeger was LinkedIn vooral veel tekst. Naast foto’s kun je tegenwoordig ook video’s en PDF’s plaatsen, wat met name voor masseurs interessant zou kunnen zijn.’’

Het maken van content hoef je overigens niet aan professionals over te laten, je kunt zelf ook al heel veel. “Maak een filmpje van de activiteiten die je zo door de dag heen doet, deel waar je mee bezig bent. Geef handige tips over een correcte lichaamshouding, over spiergroepen, over preventie. Als je er even wat tijd insteekt, kan je heel wat leuke, nuttige content bedenken. Die kan je klaar zetten voor het moment dat jou geschikt lijkt om het te plaatsen.”

Hoewel er met LinkedIn nog veel meer mogelijk is – zo is LinkedIn Learning een bron van informatie, maar wel alleen Engelstalig -, adviseert Marjolein in eerste instantie alleen een gratis account aan te maken. “Daar kun je al zoveel mee, een betaald account is niet per se direct noodzakelijk.”

INFOKADER

Marjolein Bongers is oprichter en eigenaar van House of Social Media. Onlangs vierde haar bedrijf het 12,5 jarig bestaan. In al die jaren maakte Marjolein bedrijven, organisaties en instellingen wegwijs in het effectief en zakelijk inzetten van LinkedIn. Marjolein schreef het boek LinkedIn Power, dat al enige tijd in de Top 10 van bestverkochte boeken bij Managementboek staat.

Meer informatie? www.houseofsocialmedia.nl.

Of kijk op de LinkedIn pagina van Marjolein: https://www.linkedin.com/in/marjoleinbongers/?originalSubdomain=nl