Tips voor een goede website

Je website is onderdeel van je praktijk en een belangrijk visitekaartje. Het is voor cliënten een eerste kennismaking en kan ervoor zorgen dat cliënten besluiten wel of geen afspraak met je maken. In dit artikel geven we je een aantal tips over een goede website.

Heb je weinig tijd om de website te onderhouden, beperk je dan tot de onderstaande onderdelen. Liever een website van één of twee pagina’s die actueel is, dan een uitgebreide website die snel veroudert.

1. Adres, telefoonnummer en e-mail op de homepage
2. Snel zicht op openingstijden en bereikbaarheid
3. Wie is/zijn de masseur(s)

Welke informatie mag niet ontbreken?

  • Denk goed na over de opbouw website, hoe ben ik makkelijk/snel bereikbaar voor mensen?
  • Breng er structuur in, zorg ervoor dat de menu’s logisch en duidelijk zijn voor de bezoeker.

Zorg dat de belangrijkste teksten op de website in eenvoudige taal zijn geschreven (taalniveau A2). Kijk voor meer informatie op www.lezenenschrijven.nl/eenvoudige-taal.

1. Wie ben je en wat doe je?

  • Wie ben jij? Door zo uitgebreid mogelijk over jezelf te vertellen (voorzien van een foto), zal het vertrouwen van de bezoeker toe nemen. Zo kun jij bijvoorbeeld vertellen wanneer jouw bedrijf is opgericht, welke klanten jij naar tevredenheid hebt geholpen, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen ten opzichte van de concurrenten.
  • Lid van een beroepsvereniging, zoals het NGS, vermeld dit. Als NGS-lid mag je het logo van het NGS gebruiken op je website.
  • Geef duidelijk aan wat mensen kunnen verwachten. Welke massages biedt je bijvoorbeeld aan? Welke oplossingen biedt jij voor mensen?
  • Zorg ervoor dat de naam van je praktijk goed zichtbaar is.

Lid van het NGS?
In het NGS-Ledenportaal vind je teksten die je kunt gebruiken om op je website te plaatsen. Waarom zouden mensen voor een NGS-masseur moeten kiezen? Wat zijn de voordelen van een massage? Uiteraard kun je deze teksten zelf persoonlijk maken.

2. Gebruik afbeeldingen

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Plaats daarom bijvoorbeeld foto’s van je praktijkruimte en/of diensten.

Lid van het NGS?
In het NGS-Ledenportaal kun je foto’s voor eigen gebruik downloaden.

3. Snel zicht op openingstijden en bereikbaarheid

Een cliënt zoekt snel nog even het praktijkadres op voor in de routeplanner. Of hij wil nú bellen voor een afspraak. Zet daarom het adres, telefoonnummer en e-mailadres op de homepage. Geef ook snel inzicht in openingstijden en bereikbaarheid. Denk ook aan het vermelden van parkeermogelijkheden.

4. Contact en afspraak maken

Hoe makkelijk kunnen mensen een afspraak maken? Via telefoon? E-mail? Een contactformulier? Zorg ervoor dat op de homepage je contactgegevens zichtbaar zijn, zodat cliënten direct een afspraak kunnen maken. Gebruik geen Gmail of Hotmailadres, maar bijvoorbeeld info@massagepraktijk....nl.

Een stap verder is dat je cliënten de mogelijkheid biedt dat mensen online een afspraak kunnen maken. De voordelen van het maken van een online afspraak:

  • Minder telefoon en mailverkeer. Cliënten kunnen 24/7 een afspraak met je maken.
  • Je hebt minder no-shows omdat je cliënten kunt herinneren aan gemaakte afspraken (via e-mail en/of SMS).
  • Je hebt overzicht in je agenda
  • Je kunt online beschikbare dagen en tijden tonen voor cliënten.

Lid van het NGS?
Als NGS hebben we een samenwerking met Planetzelf.com.
Met de online-software van Planetzelf kan jouw cliënt eenvoudig online een afspraak maken. De tool is eenvoudig te installeren op je eigen website en social media zoals Facebook en Instagram. Daarnaast is het NGS-cliëntendossier geïntegreerd in Planetzelf, zodat je alles in één dossier bij de hand hebt.

KVK-nummer
Het is wettelijk verplicht het KVK-nummer te vermelden op je website. Ondernemers en particulieren kunnen door te zoeken op een KVK-nummer achterhalen met wie zij zaken doen (bron KVK).

5. Hoe kunnen cliënten een klacht indienen?

Cliënten moeten snel en makkelijk een klacht over jou of je diensten in kunnen dienen. Plaats deze informatie op je website.

Lid van het NGS?
In het NGS-ledenportaal kun je teksten downloaden om te gebruiken op je website.

6. Website toont goed op een mobiel apparaat

De helft van de bezoekers bekijkt een website op een tablet of een smartphone, thuis of onderweg. Ook dan moeten de belangrijkste gegevens direct zichtbaar zijn.

Probeer de menu-structuur duidelijker in beeld te krijgen. Dit kan met bijvoorbeeld een groter lettertype, of website die je ook mobiel kunt indelen. Je hebt dan een onderhoudspagina voor je website zoals deze op een computerscherm/laptop getoond hebt en een speciale onderhoud voor tablets en telefoons.

7. Privacystatement

Als je persoonsgegevens verwerkt moet je kunnen aantonen dat je aan de privacywetgeving (AVG) voldoet. Je hebt een verantwoordingsplicht. Je moet dus kunnen laten zien je cliënten informeert over wat je met de persoonsgegevens doet. Dat doe je via een privacy-verklaring. De Autoriteit Persoonsgegevens kan dit controleren.

Lid van het NGS?
In het NGS-Ledenportaal kun je een voorbeeld privacystatement downloaden en vind je een stappenplan hoe je dient te voldoen aan de AVG-wetgeving.

8. Beveilig je website

Zorg dat je website beveiligd is met een zogenaamd SSL-certificaat. Je kunt dit regelen met de technisch beheerder van je website. Met zo’n certificaat zorg je ervoor dat de gegevens (van b.v. een contactformulier) versleuteld worden en niet leesbaar zijn voor kwaadwillende. Bij het aanvragen van een beveiligingscertificaat wordt er ter controle een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat geregistreerd is als eigenaar van de domeinnaam. Je kunt achterhalen welk e-mailadres dit is door je domeinnaam in te voeren op de website https://www.sidn.nl/whois in dan te klikken op 'Toon mij de gegevens'. De kosten van een beveiligingscertificaat liggen tussen de 30 en 100 euro per jaar.

Daarnaast geeft het je website een voordeel bij het bepalen van de positie (ranking) in de zoekmachine van Google. Hiermee wil Google eigenaren van websites motiveren om een veilige verbinding te gebruiken. Inmiddels is een veilige verbinding een essentieel onderdeel van het zoekalgoritme wat de positie van zoekresultaten bepaald. Tevens laat je zien dat je de privacy en veiligheid van jouw bezoekers serieus neemt.

Een beveiligde website herken je aan een slotje voor het website-adres:

Een onbeveiligde website:

9. Onderhoud van jouw website

Een website heeft regelmatig onderhoud nodig. Het is belangrijk dat jouw website actueel blijft. Een website die achterhaalde informatie bevat, schiet zijn doel voorbij en heeft een negatieve uitstraling op je praktijk. Cliënten zullen de overige informatie op de website ook wantrouwen en bezoeken de website niet meer. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de openingstijden tijdens vakanties en feestdagen ook direct daarna weer verwijderd worden.

Probeer wekelijks de volgende zaken te checken:

  • Is de website nog bereikbaar?
  • Is de basisinformatie op de homepage nog actueel (openingstijden, bereikbaarheid)?
  • Moeten er foto’s vervangen worden?

10. Goed vindbaar

Het is belangrijk dat je praktijkwebsite snel gevonden kan worden via een zoekmachine zoals Google. Mensen zullen zoeken op b.v. sportmassage Amsterdam.

Het is dan belangrijk dat je in de eerste zoekresultaten naar voren komt. Daar zijn een aantal tips & tricks voor. Deze zullen we in een ander artikel delen.

11. Zelf een website maken

Veel mensen denken dat het maken van een website erg veel tijd kost. Maar dat hoeft niet! Tegenwoordig kun je via eenvoudige software zelf een website maken.

In dit artikel geven we tips.