Per 1 juli 2023 is de Wet Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg (Wegiz) ingegaan. Deze wet verplicht zorgverleners (volgens de definitie in de Wkkgz) om medische gegevens elektronisch uit te wisselen. Die verplichting moet fouten voorkomen en de communicatie tussen zorgverleners verbeteren. De komende jaren maken zorgverleners en -aanbieders afspraken over het uitvoeren van de nieuwe wet. De eerste verplichting gaat waarschijnlijk halverwege 2024 in: de huisarts is vanaf dan verplicht om recepten elektronisch te versturen naar de apotheek.
Als je medische gegevens deelt met andere zorgverleners dan moet dat elektronisch (via het internet) en niet via bijvoorbeeld papier, fax of dvd’s. Het doel is om fouten te voorkomen en de communicatie te verbeteren.
Je mag alleen medische gegevens per e-mail versturen als dat op een beveiligde wijze gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld door het document met de medische gegevens te versleutelen en het wachtwoord via een ander medium, zoals sms, te versturen. Ook kun je gebruikmaken van beveiligde e-mailtoepassingen zoals Zorgmail, of van een online portaal waarbij toegang via meerdere stappen plaatsvindt (multifactor-authenticatie). Daarnaast moet je, voordat je de medische gegevens per e-mail naar een ander verzendt, controleren of deze persoon de gegevens mag ontvangen.
Vergroot bij jezelf en je collega’s/medewerkers het bewustzijn van de risico’s van e-mail en de regels voor een veilig gebruik daarvan. Belangrijke regels zijn:
Gebruik alleen gewone e-mail als er in je mail (of de bijlage) geen vertrouwelijke persoonsgegevens staan, zoals cliëntgegevens. Gebruik anders beveiligde e-mail bijvoorbeeld Zorgmail, Voltage of Zivver.
Dan moet je je houden aan de norm van de Autoriteit Persoonsgegevens voor het e-mailverkeer tussen arts en cliënt. Op grond daarvan mag je alleen met je cliënt mailen als je ervoor hebt gezorgd dat: