Bij de kapper is het de normaalste zaak van de wereld. Heb je net je haar laten knippen en stylen, vraagt de kapster bij het afrekenen of ze er een potje van die speciale wax of een mousse bij moet doen. Zo kun je er elke ochtend net zo leuk uit zien als nu. Nog een shampoo speciaal voor je mooie krullen erbij? Dikke kans dat je er met elk geval één extra product vandoor gaat. Klant tevreden met de geboden service, kapper blij met de extra omzet. Win-win dus.
In de massagebranche is bijverkoop eerder uitzondering dan regel. Terwijl er zowel wat betreft omzet als klanttevredenheid een hoop winst uit te behalen valt. Wellicht krijg je wel eens vragen van cliënten na een behandeling. Of het mogelijk is producten uit dezelfde lijn die jij gebruikt tijdens de massage te kopen voor gebruik thuis. In die vraag liggen kansen voor extra omzet voor jou als masseur. En ook als cliënten die vraag nog niet gesteld hebben, is het mogelijk om met bijverkoop van producten meer inkomsten te genereren. Verschillende merken bieden displays aan met producten die mensen thuis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan FIT, dat vorig jaar een starterset met Sportbalsem introduceerde. “Masseurs hebben heel veel productkennis. Maar niet iedereen durft uit zichzelf producten aan klanten te verkopen. Met onze starterset bieden we een mooie presentatie om masseurs op weg te helpen”, zei Joop Bergman, eigenaar van F.I.T. International BV, bij de introductie. Ook bij Vita Cura kun je als masseur reseller worden van de producten.
Maar je kunt natuurlijk ook zelf een mooie vitrine of display maken met daarin consumentenversies van de producten die jij in je praktijk gebruikt, van massageolie en beautyproducten, tot verschillende soorten tape, bandages en andere sportbenodigdheden. Zorg er wel voor dat je display goed gevuld is met minimaal drie stuks van elk producten. Anders lijkt het niet alsof deze te koop zijn.
Om te voorkomen dat de cliënt het idee krijgt dat je hem of haar bepaalde producten wilt aansmeren, moet je de verkoop er niet te dik bovenop leggen. Zie het eerder als adviseren van je cliënt. Vraag aan de klant waar die behoefte aan hebt. En zorg er voor dat je de producten goed kent, zowel qua ingrediënten en werking als de manier waarop je ze moet gebruiken. Probeer een product dat je wil gaan verkopen eerst zelf uit (als je dat nog niet gedaan had), zodat je je cliënt kunt vertellen over je eigen ervaringen.
Om klanten op de hoogte te brengen van de (nieuwe) producten die je verkoopt, kun je deze beschrijven in een blog, email of op social media. Een gratis proefverpakking is ook een goede manier om klanten kennis te laten maken met het product.
Wil je producten (gaan) verkopen in je massagepraktijk, dan zijn er regels waar je je aan moet houden. Zo moeten producten altijd geprijsd zijn. Ook moet je informatie verstrekken over het product en moet je je vergewissen dat het product deugdelijk is. Een klant die bij jou fysiek iets koopt, heeft geen recht op bedenktijd en je bent niet verplicht het gekochte product terug te nemen of om te ruilen, mits het inderdaad een deugdelijk product is. Koop is koop. Je kunt wel als extra service het product ruilen, het aankoopbedrag teruggeven of een tegoedbon geven. Het is raadzaam dit op te nemen in je algemene voorwaarden. Voor de verkoop van voedsel, denk aan sportvoeding, kan een aanvullende vergunning nodig zijn.
Bij de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten moet je rekening houden met de Cosmeticaverordening. Die verordening maakt onderscheid tussen ‘verantwoordelijk persoon’ en ‘distributeur’. Verkoop je cosmeticaproducten in je praktijk die al in de EU op de markt zijn, dan ben je een distributeur. Dit zal in de meeste gevallen aan de orde zijn. Je hebt als distributeur een aantal verplichtingen, zoals het veilig en juist bewaren van het product en het etiket controleren. Op het etiket moeten de volgende zaken staan, in het Nederlands:
Ontbreken een of meer van deze elementen, dan mag je het product niet verkopen.
Als je zelf een product van buiten de EU importeert, dan ben je volgens de Cosmeticaverordening een ‘verantwoordelijk persoon’. Datzelfde geldt als je iets aan de verpakking of het product verandert. Wil je bijvoorbeeld zelf kleine flesjes olie vullen uit een grote verpakking en die verkopen, dan ben je ook ‘verantwoordelijk persoon’. Dan moet je aan strenge regels voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van het product garanderen, je vergewissen van goede productiepraktijken, bemonstering en analyse en kunnen bewijzen dat alle claims (bijvoorbeeld dierproefvrij, dermatologisch getest of ‘vrij van …’) kloppen. Het beste is om in dit geval contact op te nemen met de Nederlandse Cosmetica Vereniging voor meer informatie. Zie www.ncv-cosmetica.nl
Ben je praktijkeigenaar en heb je personeel in dienst? Dan moet je je eerst afvragen of er ruimte is om een deel van je praktijk in te richten als ‘winkel’. In Nederland heeft elke werknemer immers recht op minimaal acht vierkante meter werkruimte.
Ten slotte moet je nog rekening houden met de BTW. Net als je massages valt bijverkoop onder het hoge tarief van 21 procent.