Drie klachten ontving klachtenfunctionaris Arienne Plaisier het afgelopen jaar van klanten over NGS masseurs. Hoewel elke klacht enorm vervelend is voor de betrokkenen, wil Arienne de NGS-masseurs als groep een compliment geven. “Het aantal ligt in lijn met de jaren hiervoor. Gemiddeld drie klachten per jaar is erg weinig voor toch een risicovol beroep. Als masseur zit je aan iemands lijf, in een één-op-éénsituatie. Bij zorgberoepen ligt het aantal klachten gemiddeld hoger”, zegt Arienne.
Ze weet waarover ze praat. Ze is namelijk niet alleen klachtenfunctionaris voor het NGS, maar namens de onafhankelijke organisatie Erisietsmisgegaan.nl voor veel meer beroepen in de (jeugd)zorg. Cliënten van NGS-masseurs kunnen bij haar terecht als ze een klacht over hun behandelaar hebben. Arienne spreekt vervolgens met zowel de cliënt als de masseur en probeert de klacht altijd eerst in goed overleg op te lossen. Lukt dat niet naar tevredenheid van de cliënt, dan verwijst ze de klacht door naar de geschillencommissie. De geschillencommissie is de laatste stap, zegt Arienne. “De commissie velt een oordeel. De uitspraak is bindend en er kan een schadevergoeding aan vast zitten.”
De klachten die de afgelopen jaren bij Arienne binnengekomen zijn, zijn grofweg in twee soorten te verdelen: ongewenste intimiteiten en ontevredenheid over het resultaat. Om met die laatste te beginnen: het wil niet altijd zeggen dat als een behandeling niet goed is gegaan, de masseur het niet goed heeft gedáán. “Mensen verwachten resultaat. Ze betalen voor de behandeling en willen verbetering. Maar dat kan niet altijd. Je weet nooit exact hoe een lichaam gaat reageren.” Om teleurstelling te voorkomen, is het belangrijk om van tevoren de verwachtingen te managen, zegt Arienne. “Communicatie is altijd ontzettend belangrijk. Dat start al met een goede intake. Wat zijn de klachten, wat zijn de verwachtingen van de cliënt en van de masseur? Leg uit wat je gaat doen, wat je niet gaat doen en waarom je bepaalde dingen wel of niet doet. En blijf gedurende de behandeling en ook daarna communiceren en noteer in het NGS-cliëntendossier wat je gedaan hebt. Nogmaals, we krijgen weinig klachten over NGS-masseurs. Dus ik denk dat heel veel dit goed doen. Maar het kan geen kwaad er extra op te letten.”
De tweede soort klacht betreft ongewenste intimiteiten. Arienne: “Dat hoeft niet altijd bewust te gebeuren. Vaak gebeurt het zelfs onbedoeld. Maar het wordt wel zo ervaren door de cliënt en dat is heel naar en kan een heftige reactie teweegbrengen.” Ook in dit geval kan goede en open communicatie vanaf het begin een hoop narigheid voorkomen. “Vertel altijd wat je gaat doen en waarom”, zegt Arienne. Geef cliënten de ruimte om de behandeling te stoppen als ze dat willen. Vertel dat ook duidelijk vooraf, dat ze het kunnen aangeven als ze het niet prettig vinden. Niet alleen voor de cliënt, maar ook voor de masseur zijn dit soort zaken heel naar. “Als masseur zit je in een kwetsbare positie. Als iemand een klacht indient, of die nu terecht is of niet, kan dat grote gevolgen hebben.” Arienne merkt dat lang niet alle masseurs zich bewust zijn van de kwetsbare positie waarin ze zich bevinden. “Ik zie nog veel masseurs die zakelijk en privé niet goed gescheiden hebben. Ze hebben hun behandelruimte bijvoorbeeld in hun eigen huis. Cliënten moeten soms langs de slaapkamer om naar de behandelkamer te gaan. Dat moet je eigenlijk niet willen, ook al heb je alleen maar goede bedoelingen. Ik snap dat een praktijkruimte huren geld kost, maar in je eigen huis loop je meer risico. Dat is immers geen neutraal terrein. Als je de verkeerde treft, heb je een groot probleem. Je moet jezelf beschermen als masseur, zeker in deze tijd. Als er iets op sociale media komt, is het heel moeilijk om te bewijzen dat je niets verkeerds hebt gedaan.”
Het NGS biedt via Erisietsmisgegaan.nl twee klachtenregelingen: een gewone en een Wkkgz-klachtenregeling. De gewone klachtenregeling is inbegrepen bij het NGS-lidmaatschap. Alle NGS-leden zijn dus automatisch aangesloten bij de klachtenregeling. Arienne Plaisier zal dan ook een eventuele klacht van een cliënt in behandeling nemen. De gewone klachtenregeling biedt geen toegang tot de geschillencommissie en is alleen bedoeld voor masseurs die zich uitsluitend bezighouden met het losmaken van spieren. Voor masseurs die ook cliënten behandelen met (lichte) gezondheidsklachten, is er de ‘NGS Klachtenservice Wkkgz’. Deze masseurs dienen te voldoen aan de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en zijn verplicht om naast de klachtenregeling en klachtenfunctionaris ook nog aangesloten te zijn bij een erkende geschilleninstantie. Toegang tot de geschillencommissie zit in de NGS Klachtenservice Wkkgz. De grens tussen het wel of niet behandelen van een gezondheidsklacht is vaak niet duidelijk. Daarom adviseert Arienne om bij twijfel voor de zekerheid de NGS Klachtenservice Wkkgz af te sluiten. “NGS-leden betalen 37,50 euro per kalenderjaar [exclusief btw, red.]. Voor dat bedrag wil je niet het risico lopen dat je niet de juiste klachtenregeling hebt voor je cliënten.”
De gevolgen kunnen namelijk groot zijn, vertelt ze. “Wij zijn op zich niet de beroerdste, dus als er een klacht komt nemen we die in behandeling als de masseur meteen de goede klachtenregeling afsluit. Maar de inspectie is heel streng. Iedereen die zich met gezondheidsklachten bezighoudt, valt onder de Wkkgz en moet toegang tot de geschillencommissie hebben. Heb je dat niet, maar behandel je wel mensen met een blessure en je kríjgt controle van de inspectie, dan heb je een probleem. Dat wil je niet. Daarom raad ik iedereen aan die meer doet dan alleen spieren losmaken om zich aan te sluiten bij de Wkkgz-regeling. Dan weet je zeker dat je goed zit.” Masseurs kunnen de NGS-klachtenservice Wkkgz afsluiten via het aanmeldformulier op www.ngsmassage.nl/klachtenservice. NGS-leden betalen 37,50 euro per kalenderjaar (exclusief btw). Dit is ongeacht op welke datum je je aanmeldt. Niet-leden betalen 47,50 euro (exclusief btw).
Kijk voor meer informatie op www.ngsmassage.nl/wkkgz en www.ngsmassage.nl/ klachtenservice.
Het kan ook voorkomen dat een masseur slachtoffer wordt van ongewenst gedrag van een cliënt. Daarom heeft het NGS sinds dit jaar via Erisietsmisgegaan.nl een vertrouwenspersoon. Daar kunnen NGS-masseurs terecht. Haar naam is Mandy Lagerweij. Met haar kun je een vertrouwelijk gesprek voeren. Ze kan ook adviseren over mogelijke vervolgstappen en nazorg. Arienne: “De vertrouwenspersoon is er echt voor jou als masseur. Ze luistert, staat naast je en doet niets zonder dat jij dat wil, maar kan je wel de weg wijzen.” Mandy Lagerweij is te bereiken via 035-203 13 73 of vertrouwenspersoon@erisietsmisgegaan.nl.