Onafhankelijk en vertrouwelijk luisterend oor

Vertrouwenspersoon Mandy Lagerweij

Sinds het begin van dit jaar kunnen NGS-masseurs die te maken hebben met ongewenst gedrag door cliënten terecht bij vertrouwenspersoon Mandy Lagerweij. Zij luistert naar het verhaal van de masseur en geeft advies over de mogelijke vervolgstappen. “Maar alleen je verhaal doen kan ook. Ik ben er voor alle masseurs die te maken hebben met ongewenst of kwetsend gedrag in de omgang en communicatie met cliënten.”

Over welk soort ongewenst gedrag hebben we het?

“Over al het gedrag dat valt onder de afkorting IPADS. Die staat voor Intimidatie, Pesten, Agressie en geweld, Discriminatie en Seksuele intimidatie. Hieronder vallen veel zaken. Denk bijvoorbeeld ook aan een cliënt die dreigt met een slechte review als je hem niet de behandeling geeft die hij wil en verbaal en fysiek geweld. Wat iemand als ongewenst of kwetsend ervaart, verschilt van persoon tot persoon. De één vat bepaald gedrag heel luchtig op, terwijl de ander er veel last van heeft en ermee blijft zitten. In dat geval kan een masseur altijd contact opnemen.”

Wat doe jij als een masseur contact met je opneemt?

“Ik bied in eerste instantie een luisterend oor. Iemand kan zijn of haar verhaal bij mij kwijt. Ik ben onafhankelijk en sta los van het NGS. Alles wat besproken wordt, is vertrouwelijk en blijft bij mij, tenzij de melder wil dat er iets mee gebeurt. Er is één uitzondering. Als er een strafbaar feit is gepleegd en de melder in gevaar is, moet ik hulp inschakelen. Dit bespreek ik ook vooraf met de melder. In alle andere zaken doe ik niets, tenzij de melder dat wil. De regie blijft bij de masseur zelf. Ik luister naar het verhaal van de masseur. Dat kan een heftig verhaal zijn, waarbij vaak sprake is van schaamtegevoelens of schuldgevoel. Daar bied ik alle ruimte voor. Ook voor alle emoties die loskomen is tijd en ruimte. Als de emoties het toelaten en er is behoefte aan, dan breng ik samen met de masseur in kaart wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn.”

Wat iemand als ongewenst of kwetsend ervaart, verschilt per persoon

Mandy Lagerweij

Wat kunnen mogelijke vervolgstappen zijn?

“We kunnen een escalatieladder maken. De stappen hierop verschillen per melding. Dat heeft te maken met de aard van het ongewenste gedrag en de persoonlijke situatie en behoefte van de masseur. Dit kan bijvoorbeeld een gesprek zijn met de cliënt, een melding bij de klachtenfunctionaris, een doorverwijzing naar de huisarts of in, geval van een strafbaar feit, aangifte bij de politie. Als er behoefte aan is, kan ik bij een gesprek of aangifte aanwezig zijn. Ik kan ook helpen met de voorbereiding of met dingen op papier zetten. In alle gevallen sta ik volledig naast de masseur om diegene in het proces te begeleiden.”

Zijn er altijd vervolgstappen nodig?

“Nee. Het is zeker niet zo dat een melder na een gesprek met mij altijd iets moet doen. Het kan ook zijn dat de melder voldoende heeft aan het vertellen van zijn of haar verhaal en dan besluit om verder niets te doen. Het gevoel van erkenning, van ‘zie je wel, ik ben niet gek’, kan voldoende zijn. Een gesprek met een onafhankelijk iemand kan helpen gevoelens en gedachten te ordenen, waardoor iemand weer verder kan. Als de melder aangeeft het bij één of meerdere gesprekken met mij te willen laten, is dat ook goed. In het kader van nazorg neem ik, als het wenselijk is, na een aantal weken contact op, om te vragen hoe het gaat.”

Kun je in zijn algemeenheid iets zeggen over de meldingen die je krijgt?

“Sinds NGS-masseurs bij mij terecht kunnen, ben ik een aantal keer benaderd. Daarnaast werk ik ook voor andere brancheorganisaties in de zorg. Wat melders hebben meegemaakt is verschillend. In het algemeen kan ik wel zeggen dat mensen vaak lang blijven rondlopen met iets voordat ze contact opnemen. Soms hebben ze in hun eigen omgeving al met mensen gepraat, maar blijven ze toch vastlopen. Dan kan het fijn zijn om te praten met een onafhankelijk iemand die ervaring heeft met dit soort processen. Het is vaak een grote stap om je verhaal te doen. Er kan sprake zijn van schuldgevoel of schaamte. Bijna altijd is het beter om snel contact op te nemen als je ergens mee zit, dan te wachten.”

Hoe kunnen NGS-masseurs contact met je opnemen?

“Ik ben bereikbaar per mail (vertrouwenspersoon@erisietsmisgegaan.nl) en telefoon (035-203 13 73). Je kunt altijd een bericht inspreken en dan neem ik zo snel mogelijk contact op. Jouw bericht komt niet bij anderen terecht. Er is ook geen verslaglegging. De vertrouwelijkheid is gewaarborgd.”

Zijn er kosten verbonden aan het inschakelen van jou als vertrouwenspersoon?

“NGS-masseurs kunnen als onderdeel van het lidmaatschap gratis gebruikmaken van de vertrouwenspersoon.”